کد مطلب:231583 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:189

در فضیلت محرم و عاشوراء
24- حسین بن فضال گوید: حضرت رضا (ع) فرمود: هر كس حوائج خود را در روز عاشورا ترك كند خداوند حوائج دنیا و آخرت او را روا می كند، هر كس روز عاشورا را روز مصیبت و حزن خود قرار دهد خداوند او را روز قیامت خوشحال و شادمان می كند و در بهشت با دیدن ما دیدگانش روشن می گردد.

و اگر كسی روز عاشورا را روز فعالیت كند و برای خود اندوخته تهیه نماید از آن ذخائر استفاده نخواهد كرد، و در روز قیامت با یزید و عبیدالله و عمر بن سعد علیهم اللعنة محشور خواهد شد.

25- ابراهیم بن ابی محمود گوید: حضرت رضا (ع) فرمود: مردمان جاهلی در محرم جنگ را حرام می دانستند، و لیكن خون ما در آن ماه حلال شد و احترام ما هتك گردید، و فرزندان و زنان ما در آن اسیر شدند، و خیمه های ما را در آن آتش زدند، و اموال ما را در آن غارت كردند، و حرمت رسول خدا صلی الله علیه و آله را نگاه نداشتند.

روز حسین علیه السلام دیدگان ما را زخم كرد و اشكهای ما را جاری ساخت و عزیزان ما را خوار نمود، ای زمین كربلا برای ما محنت و غم و بلا باقی گذاشتی، و



[ صفحه 574]



تا روز قیامت باید گریه كنندگان بگریند.

گریه كردن بر سیدالشهداء گناهان بزرگ را محو می كند، سپس فرمود پدرم صلوات الله علیه هنگامی كه محرم داخل می شد خندان دیده نمی شد، و محزون بود تا روز عاشوراء، در روز عاشوراء گریه می كرد و می فرمود: در این روز حسین (ع) كشته شد.

26- ریان بن شبیب گوید: در روز اول محرم خدمت حضرت رضا (ع) رسیدم، فرمود: ای فرزند شبیب آیا روزه هستی؟ گفتم: روزه ندارم.

فرمود: در این روز زكریا (ع) دعا كرد و از خداوند خواست تا به او فرزندی بدهد، خداوند دعای او را اجابت فرمود و به فرشتگان امر كرد تا هنگامی كه زكریا در محراب مشغول عبادت است وی را مژده دهند كه خداوند به او فرزندی خواهد داد، اینك هر كس امروز روزه داشته باشد و از خداوند هر چه بخواهد مورد اجابت قرار خواهد گرفت همان طور كه دعای زكریا مستجاب شد.

ای فرزند شبیب اگر می خواهی بر كسی گریه كنی بر حسین بن علی گریه كن كه او را مانند گوسفند سر بریدند، و هیجده نفر از خاندان او را كه مانند آن ها در زمین نبود با وی كشته شدند، آسمان و زمین برای كشته شدن او گریه كردند.

چهار هزار فرشته برای یاری كردن او فرود آمدند و او را كشته یافتند، و آنها محزون و غبارآلود در كنار قبر او می باشند تا وقتی كه قائم قیام كند، در هنگام ظهور قائم آن فرشتگان وی را یاری می كنند و شعار آنان «یا آل ثارات الحسین» علیه السلام می باشد. در آن هنگام از آسمان خاك و خون خواهد بارید.

ای فرزند شبیب اگر گریه كنی بر حسین بن علی علیهماالسلام گریه كن تا اشكهایت بر گونه هایت جاری شود، خداوند همه گناهان تو را می آمرزد، بزرگ باشد یا كوچك،



[ صفحه 575]



اندك باشد یا زیاد.

ای فرزند شبیب اگر می خواهی خداوند را ملاقات كنی در حالی كه گناه نداشته باشی حسین علیه السلام را زیارت كن.

ای فرزند شبیب اگر می خواهی در بهشت جای گیری و با محمد و آلش هم نشین گردی قاتلان حسین علیه السلام را لعنت كن.

ای فرزند شبیب اگر می خواهی ثواب شهدای كربلا را داشته باشی، هرگاه یاد آنها را كردی بگو: «یا لیتنی كنت معكم فأفوز فوزا عظیما».

ای فرزند شبیب اگر می خواهی با ما در درجات بلند قرار گیری، در هنگام اندوه ما اندوهگین باش، و در وقت خوشحالی ما خوشحالی كن، اكنون به ولایت ما چنگ زن و بدان اگر كسی سنگی را دوست داشته باشد خداوند روز قیامت او را با همان سنگ محشور می كند.

27- محمد بن فضیل صیرفی از حضرت رضا علیه السلام از پدرش و او از پدرانش علیهم السلام روایت می كرد كه حضرت رسول (ص) روز اول محرم دو ركعت نماز می گذارد، و هنگامی كه از نماز فارغ می شد دست خود را به طرف آسمان بلند می كرد و این دعا را سه بار می خواند:

«اللهم أنت الاله القدیم و هذه سنة جدیدة» تا آخر.